Uživatel nepřihlášen
Vernys's Empire
RSS kanál blogu
Píše: vernys - Rubrika: Blogy
Blog nevyjadřuje názor redakce Zing, více zde.
Vernys's Empire

Vánoční speciál: Ati Radeon HD 5870 - jaká je?

Pátek 24.12.2010 02:56 - Autor: vernys
To se mi líbí

Vánoční speciál: Ati Radeon HD 5870 - jaká je?Dnes se pokusím zrecenzovat mojí grafickou kartu Ati Radeon HD 5870, recenze bude obsahovat jak různé technické parametry tak i testy výkonu a osobní dojmy. Kromě radeonu HD 1650XT nemám doma nic. Kamarád má GTX 275, ale zase úplně jinou sestavu.Naštěstí se našel jeden ochotný uživatel jménem ThifferX, který má totožnou sestavu jako já, akorát má HD 5770. Takže bude srovnání HD 5870 a HD 5770 a to  ve hrách Mafia II a F1 2010. Jinak Budu testovat převážně ve hrách s vestavěným benchmarkem... Udělejte si pohodlí, usaďte se, připoutejte se a jdeme na to!

Testovací sestava a Testovací metodika

CPU: AMD Phenom II X4 965 3.4ghz

GPU: Powercolor Radeon HD 5870 PCS+

RAM: 4GB Kingston DDR3 1600MHZ HyperX (kit 2x2)

Motherboard: Gigabyte GA-790XTA

Zdroj: Fortron 750W Black Power ( účinnost 85+ )

OS: Windows 7 Home Premium 64B

Ovladače: Catalyst 10.12 WHQL

Testovací hry jsou: Crysis Warhead, F1 2010, GTA 4, Mafia II, Metro 2033, BF:BC2

Všechny hry mají svůj vestavěný Benchmark až na BF:BC2, kdy frapsem měřím vždy stejný úsek po dobu 60s.

Představení

Grafická karta Ati Radeon je na trhu už přes rok, ale pořád se jedná o jedno z nejvýkonnějších GPU do herních sestav. Karta má v základu 1GB GDDR5 a je taktovaná na 850mhz pro jádro a 4800mhz pro paměti. Jádro "Cypress" se řadí mezi ty menší a má přesně 330mm2 (Geforce GTX 470 má při nižším výkonu, 500mm2, tedy Radeon je mnohem efektivnější). Obsahuje 2,15 mld. tranzistorů, maximální udávaná spotřeba je 188W a propustnost pamětí je 153,6 GB/S. Karta je vyráběná na 40nm výrobním procesu. Karta je opravdu dlouhá, měří 28cm.  Myslím, že teorie už bylo dost, teď trochu praxe...

Začínáme

S příchodem HD 5870 přichází také DX11 od Microsoftu. Bohužel AMD se muselo řídit přesnými instrukcemi pro DX11 od MS a nemělo narozdíl od konkurenční Nvidie čas na to, aby DX11 pro své karty nějak více optimalizovalo. Ve výsledku jsou tedy GTX4xx v tessalaci o něco výkonnější. Přecijen Nvidia na to měla více než půl roku tak by to byla bída kdyby nic nevymyslela. Grafické karty DX11 jsou kromě zpracování grafiky a obrazu plně připraveny i pro výpočty a standardizovanými GPGPU technologiemi jako je už zmiňovaný DirectCompute11 (DX11) a OpenCL 1.0. Karta je jak ve 2d tak i ve 3d maximálně tichá a vůbec o ní nevím. S tím souvisí i fakt, že mám nereferenční verzi od firmy Powercolor. ( mimochodem, tahle firma má téměř totožný BIOS se společnostmi ASUS a Sapphire, takže to není žádný šmejd ) Ale co vím z různých webů tak i referenční chlazení je na velmi dobré úrovni. Karta se v zátěži nedostane přes 60C, což je fantastické a jde o jedno z nejlepších nereferenčních chlazení, které se může rovnat i s mnohem dražším chlazením od firmy Sapphire a to s Vapor-X. Karta se ani po maximálním OC nedostane přes 85C ve furmarku, při běžném hraní jsou ty teploty ještě o něco nižší. A tím se dostáváme k samotnému OC potenciálu této karty, který je vskutku veliký! Základní napětí na základních taktech karty je 1,15V při 850mhz pro jádro a 4800mhz pro paměti. Já jsem se dostal na 950mhz pro jádro a 5202mhz pro paměti při napětí 1,25V naprosto stabilně! Taktoval jsem pomocí utility Sapphire TriXX, protože v MSI Afterburneru se mi nepodařilo zprovoznit změnu napětí. Výkon se po maximálním OC zvedne o +/- 13% což je si myslím super. Zvlášť při teplotách, které po většinu času nepřekračují hranici 82C. Karta se s tímhle OC dá normálně provozovat a je naprosto stabilní, žádné artefakty v obraze či jiné neduhy jsem nepozoroval.

Powercolor Radeon HD 5870 PCS+ :)
Powercolor Radeon HD 5870 PCS+ :)

Zkrátka se jedná o velmi zajímavé GPU, které vás určitě zaujme. Problém je, že je poměrně drahé a už dnes si můžete zakoupit Radeon HD 6950/70 nebo Geforce GTX 570/580, které jsou výhodnější a výkonnější (HD 6950, ale jen o 5%) Pojďme se tedy podívat na testy a celkový výkon tohoto GPU...

Testy

Mafia 2 a F1 2010
Mafia 2 a F1 2010

Jak můžete vidět na HD 5870 si zahrajete jak Mafii 2, tak i F1 2010 na nejvyšší detaily s nejvyšším možným vyhlazováním naprosto plynule ( u F1 2010 s 8xmsaa, u mafie je jen možnost on/off ) v mafii je HD 5870 o 43,3% výkonnější. U F1 2010 je to o 35,2%.

otestoval jsem i CPU PhysX
otestoval jsem i CPU PhysX

Jak můžete vidět na grafu, CPU PhysX je neskutečně pomalý a je to jen takový vizuální nerealistický fyzikální engine. Ano je nerealistický, protože pokud střílím s thompsonem do bedny tak bych rozhodně neočekával tuny třísek, ale očekával bych že by se ta bedna pomalu "rozkládala" a sem tam by z ní něco ulítlo. Každopádně pokud si chcete hru užít na max. s APEX/PhysX na high musíte si sáhnout hluboko do kapsy a koupit high-endovou grafiku Nvidia. Otázka je zda-li vám to za to stojí...

Crysis, GTA4, BF:BC2, Metro 2033
Crysis, GTA4, BF:BC2, Metro 2033

Do testu jsem zařadil i snad nejnáročnější hru na světě a není to nic menšího, než Crysis. Hra běží plynule bez sekání obrazu, ale jsou i chvíle kdy se framerate propadá i na hranici 20fps. ( např. v misi Paradise Lost, která je na výkon PC snad nejnáročnější z celé hry ) Každopádně hra je v pohodě hratelná a grafika je ohromující. Ale já jsem takový dá se říci "fajnšmekr" a tak jsem si do hry stáhnul ještě RELI2 MOD. Hra potom vypadá ještě o takových 80% lépe a požitek ze hry to ještě zvětší! Všechno vypadá tak opravdově, všude jsou Ultra HD textury a vše je  barevnější, živější, pestřejší... Naprosto fenomenální! Framerate se potom ještě sníží, ale není to nic tragického fps se drží místo průměrných 35 na nějakých 30, v nenáročných scénách je to i nějakých 35. ( v nenáročných scénách bez RELI2 Modu je to  přes 40, někdy i 50 ) Opravdu moc se těším na Crysis 2 a na CryEngine 3. Hra má díky němu prý vypadat o dost lépe s menší náročností a bude využívat dokonce 6 jader CPU! Další hrou je GTA 4, tam jsem použil vestavěný benchmark a dal jsem vše na max. včetně dohlednosti, detailů textur atd. Přesto, že je tato hra pekelně náročná tak se mi ta grafika skoro vůbec nelíbí, je to špatnou optimalizací z konzolí. Navíc hra nepodporuje ani AA a přes ovladače se mi to nepodařilo vynutit. Ale je to pořád zábavné tak proč na tento titul házet špínu, kromě optimalizace jde o velmi povedený titul, který zabaví. Další titul je DX11 hra Metro 2033. Recenzi jste si mohli přečíst už minule na mém blogu, takže si myslím, že není potřeba představovat. Tak jen krátce, hra má opravdu poutavou atmosféru, zajímavý příběh a fantastickou grafiku, která využívá nejnovější technologie včetně Tessalace. ( DX11 ) Hra vás opravdu vtáhne a nepustí, doporučuji si jí alespoň zkusit zahrát, mně opravdu bavila a věřím, že kdo měl možnost vyzkoušet tak se mnou bude souhlasit. Jak se říká, to nejlepší na konec! Batllefield Bad Company 2 není jen další tuctovou střílečkou typu COD. ( chcete-li Rambo styl ) BF:BC2 není jen o tupém střílení a dávání headshotů. U této hry musíte přemýšlet a hlavně spolupracovat s ostatními hráči, je to týmová hra a je naprosto úžasná. Sice jí mám teprve pár dní, ale tato hra mně naprosto ohromila. Je to především MP hra, takže SP se zdaleka nevyrovná MP, ale je tam a je vcelku dobrý. Hra disponuje moderním DX11 a její grafika je opravdu nádherná, ale s crysis se to nedá srovnávat, ne, že by Crysis bylo o stupeň jinde, ale tato hra á prostě "jinou" grafiku a "musíte to vidět abyste to viděli". Akorát se může zdát taková přesvětlená, jinak nemá žádnou chybu a je nádherná. Sice je trochu náročnější, ale tento fakt je vykoupen velmi pěknou grafikou a technickým zpracováním. Tato hra má být především realistická a to taky je, můžete zde ničit co se vám zlíbí a kdybyste chtěli tak na konci "kola" na mapě nezbyde jediná budova, či plot nebo sloup. Hra je krásně plynulá a FPS nepadá pod 60. ( tedy pokud se tank nestrefí hned vedle mě )  Hru vlastním teprve krátkou dobu, ale zvažuji, že udělám recenzi.

Shrnutí

Zkrátka Ati Radeon HD 5870 je i po roce velmi dobrou kartou a pokud jste šťastní majitelé této karty, tak bych jí neměnil. ( tedy pokud nepoužíváte 3 monitory ) výkonu má opravdu požehnaně, mí dobré provozní vlastnosti a je efektivnější než konkurenční modely, takže si myslím, že super. Testoval jsem pouze v rozlišení 1920x1080, protože na nižší rozlišení nemá smysl kupovat tak výkonnou grafiku. S tím souvisí i fakt, že nemá smysl jí měnit za výkonnější. Nová generace grafik je stále na 40nm a ten výkonový skok by nebyl až zase tak velký, ovšem pokud jste příznivci high-endu tak si počkejte na leden, přijde totiž dvoučipové monstrum s názvem AMD Radeon HD 6990, který bude skutečně ultimátní! A pokud zvažujete nákup nové karty, tak bych vám doporučil AMD Radeon HD 6950/70 HD 6950 je lepší co se týče poměru cena/výkon. A nenechte si do hlavy namluvit hlouposti jako že AMD má blbý ovladače, nestabilní fps, hřejou a já nevím co ještě. Jsou to dobré karty a troufám si tvrdit, že jsou technologicky o mnohem vyspělejší než konkurenční GTX 4xx/5xx a uvidíme jest-li se NV vzpamatuje a dožene to, nebo jest-li si AMD obhájí trůn. Snažím se psát ty věci tak jak jsou a jak to doopravdy je a snažím se je psát jak nejlíp to umím, takže budu rád za jakékoliv komentáře k mým článkům. Tento Vánoční speciál mi trvalo napsat hodně dlouho a doufám, že to oceníte a budete hodnotit kladně a budete hodnotit až potom, co si přečtete článek a v tom nejlepším případě vyjádříte i svůj názor za což budu velmi rád.

Hodnocení hry
Skóre hry 9 9/10
Líbí se mi
  • Vysoký výkon
  • DirectX 11
  • možnost zapojení 3 monitorů
  • vysoký OC potenciál
  • nízká spotřeba
  • ve 2d i ve 3d je naprosto tichá
Vadí mi
  • vyšší cena
  • délka 28cm
Verdikt: Ati Radeon HD 5870 je i po roce velmi výkonnou kartou za o něco větší peníz, dnes bych už řadu HD5xxx nekupoval, ale i po roce se s novými modely může měřit a je to více než zajímavá karta vhodná do výkonných herních sestav.
Tisk
Hodnocení:
( 9.1 / 30 hlasů ) Ohodnoťte článek kliknutím na hvězdičku.
 

Napsat nový komentář

Komentář k blogovému článku Vánoční speciál: Ati Radeon HD 5870 - jaká je?
Pro psaní musíte být přihlášen.
[+] Smajlíci
:gun: :-) 8-) ;-) :angry: :-D :lol: :dance: :thumbup: :shock: :-( :nah: :lala:
Moon    Pěkný článek, taky vlastnim tu to kartu, ale s referenčnim chladičem a nemůžu si ji vynachvalit. Hlavně ty teploty v klidu 38 a 66 na max.Moonmoon994    11.1.2011 00:23 Moon

Pěkný článek, taky vlastnim tu to kartu, ale s referenčnim chladičem a nemůžu si ji vynachvalit. Hlavně ty teploty v klidu 38 a 66 na max.

vernys    Ta karta je dobrá, ale měl bys šáhnout po lepším cpu, jinak jí bude brzditvernysvernys1495    26.12.2010 01:18 vernys

Ta karta je dobrá, ale měl bys šáhnout po lepším cpu, jinak jí bude brzdit

Playman    Moc hezký článek a co říkáš na tohle -ASUS ENGTX460 DirectCU/2DI/1GD5 a mám AMD 6000+ a 4gb RAM... Doporučil by jsi jinou kartu? Bude výkon procesoru na tu grafiku stačit?Playmanplayman62    25.12.2010 23:07 Playman

Moc hezký článek a co říkáš na tohle -ASUS ENGTX460 DirectCU/2DI/1GD5 a mám AMD 6000+ a 4gb RAM... Doporučil by jsi jinou kartu? Bude výkon procesoru na tu grafiku stačit?

Wojki    dik moc za radu :)Wojkiwojki2405    24.12.2010 20:54 Wojki

dik moc za radu :)

vernys    jj HD doporučil bych ti HD 6850 za tu cenu je to skvělá karta, úměrná tvému pc :-) a pokud si pár stovek připlatiš za nereferenční verzi s lepším chlazením tak karta bude ještě tišší a budeš na ni moct provozovat vyšší OC :-)vernysvernys1495    24.12.2010 18:32 vernys

jj HD doporučil bych ti HD 6850 za tu cenu je to skvělá karta, úměrná tvému pc :-) a pokud si pár stovek připlatiš za nereferenční verzi s lepším chlazením tak karta bude ještě tišší a budeš na ni moct provozovat vyšší OC :-)

Wojki    nebo aspon HD 5770, protže mám docela dost zastaralou kartu HD 3650Wojkiwojki2405    24.12.2010 18:23 Wojki

nebo aspon HD 5770, protže mám docela dost zastaralou kartu HD 3650

vernys    Šťastné a Veselé, ostatně já jsem se už vyjádřil spolu s ostatními uživateli zingu v tomto videu [ odkaz ] :-Dvernysvernys1495    24.12.2010 16:16 vernys

Šťastné a Veselé, ostatně já jsem se už vyjádřil spolu s ostatními uživateli zingu v tomto videu [ odkaz ] :-D

NightShade    @vernys To máš pravdu, já to myslel trochu jinak... např. kdybych měl lepší grafiku a stejnej procák můžu jet na max detaily, ale takhle si musim dát třeba fyziku na max (procesor) , ale stíny na medium (kvůli grafice) ...
Jinak šťastné a veselé Vánoce :-)
NightShadenightshade855
    24.12.2010 16:14
NightShade

@vernys To máš pravdu, já to myslel trochu jinak... např. kdybych měl lepší grafiku a stejnej procák můžu jet na max detaily, ale takhle si musim dát třeba fyziku na max (procesor) , ale stíny na medium (kvůli grafice) ...
Jinak šťastné a veselé Vánoce :-)

vernys    @ Wojki to není špytný pc, ale ten cpu by to chtělo nataktovat kdybys přemýšlel o HD 5870 či výkonnější gpu.vernysvernys1495    24.12.2010 16:07 vernys

@ Wojki to není špytný pc, ale ten cpu by to chtělo nataktovat kdybys přemýšlel o HD 5870 či výkonnější gpu.

Wojki    mám AMD Phenom x4 9550, 4GB RAMWojkiwojki2405    24.12.2010 15:57 Wojki

mám AMD Phenom x4 9550, 4GB RAM

vernys    @Nightshade takhle to ale nefunguje, jen CPU ti může brzdit GPU, nikdy ne naopak. Takže jest-li máš například i7 a grafiku gt240 tak budeš využívat plný výkon CPU i GPU :)vernysvernys1495    24.12.2010 15:13 vernys

@Nightshade takhle to ale nefunguje, jen CPU ti může brzdit GPU, nikdy ne naopak. Takže jest-li máš například i7 a grafiku gt240 tak budeš využívat plný výkon CPU i GPU :)

NightShade    jn u mě je to zase naopak grafika mi brzdí procák :-DNightShadenightshade855    24.12.2010 14:53 NightShade

jn u mě je to zase naopak grafika mi brzdí procák :-D

vernys    záleží na zbytku pc, hlavně aby ti grafiku nebrzdil procesorvernysvernys1495    24.12.2010 14:34 vernys

záleží na zbytku pc, hlavně aby ti grafiku nebrzdil procesor

Wojki    Zrovna přemýšlím o koupi HD5870 nebo se vyštvat na grafarnu a koupit si konzoli.... nemužu se pořádně rozhodnoutWojkiwojki2405    24.12.2010 13:57 Wojki

Zrovna přemýšlím o koupi HD5870 nebo se vyštvat na grafarnu a koupit si konzoli.... nemužu se pořádně rozhodnout