Uživatel nepřihlášen
Vernys's Empire
RSS kanál blogu
Píše: vernys - Rubrika: Blogy
Blog nevyjadřuje názor redakce Zing, více zde.
Vernys's Empire

Honba za zlatem z konzolového dolu aneb PC platformo sbohem!

Neděle 29.5.2011 18:37 - Autor: vernys
To se mi líbí

Honba za zlatem z konzolového dolu aneb PC platformo sbohem!Ať už se nám to líbí nebo ne, konzole skutečně vládnou co do prodejnosti her a tím pádem se stali pro vývojáře stěžejní platformou a konzole s jejich zisky v dnešní době pro vývojáře představují jakýsi pomyslný zlatý důl, z kterého mohou těžit jedna báseň. Je to ale správné? Nese to nějaká rizika? Nejen na tyto otázky dostanete v dnešním článku odpovědi...

War, War Has Never Changes...

Čím dál častěji vedou PCčkáři s konzolisty bitvy, ve kterých se meze nekladou a padají skutečně ostrá slova. Sám jsem se jednoho takové bohužel zůčastnil a stydím se za to. Co ale vede PCčkáře proti konzolistům do oné nelítostné bitvy na jejímž konci nakonec oba vyváznou s pošramocenou pověstí?! Důvody jsou různé, ovšem nejčastějším důvodem je tvrzení, že konzole brzdí vývoj a jedná se pouze krabičky z levného plastu nesoucí zastaralý Hardware. Je ale třeba se na tuto problematiku podívat také z druhé strany a uvědomit si všechny souvislosti souvisejíc s ní.

Herní vývoj

Asi každému průměrnému inteligentnímu člověku je jasné, že herní vývoj něco stojí a to něco si vývojáři nevycucají z prstu. Vývoj něco stojí, reklama něco stojí a v neposlední řadě také distribuce něco stojí. Nejen to musí vydavatel zaplatit a ještě něco vydělat. Vydavatel, jakožto poskytovatel financí vývojáři pracujícím pro něj, chce tedy pochopitelně na daném titulu co nejvíce "trhnout" a jelikož je konzolový trh nejvýnosnějším, pak jeho vyhlídky budou směřovat právě tam. Neříkám že je to špatně, ovšem někdy si vydavatel diktuje příliš mnoho a dočkáme se tak zjednodušených herních principů, osekané DX9 grafiky, neúměrné náročnosti a někdy i hromadou bugů. To ovšem trápí pouze PC, jelikož konzolím a jejich uživatelům to vyhovuje. Navíc bugy a malé fps se konzolí netýkají a celková jednoduchost jim naopak sedne. Perfektní ukázkou tohoto přístupu je společnost Activision se svou nesmrtelnou sérií Call Of Duty. OD 4. dílu jsme se nedočkali žádných inovací a začala to být nudná, stereotypní, koridová střílečka, kde jednoduchost hraje prim a čím dál tím více nabírá série Call Of Duty na klesající tendenci přítomnosti inovativních prvků této nesmrtelné série. 


Mnoho titulů se tedy zavděčí jedné straně, ale naopak se nezavděčí té druhé straně, tzn. PCčkářům. Nutně to ovšem nemusí být vždy náročný titul o neúměrné náročnosti ku grafice, ovšem je to jeden z možných faktorů. Dostane se nám tedy titulu s herní dobou okolo 6 hodin, obtížností hodnou kopnutí do míče a v horším případě i větší náročností a hromadou bugů. Co tedy takový PCčkář začne dělat? Začne nadávat na konzole a s hrdostí prohlásí, že si od daných vývojářů už nikdy nic nekoupí. Ono to ale není zdaleka tak jednoduché jak by se mohlo zdát, je zde několik problémů, které si žádají určitá opatření a jednoduše se nelze zavděčit oběma stranám.

$$$ aneb strýček skrblík v akci

Jak již bylo zmíněno, pro vývojáře je PC trh o hutnou část méně zajímavější, než trh s herními konzolemi. Důvodem je v dnešní době již rozšířené pirátství, které je bohužel rozšířeno v nemalé míře. Je to jednoduché, malé dítě zasedne k PC, nějaká hra se mu zalíbí, tak si ji jednoduše stáhne, a když už u toho je, stáhne si i pár dalších aby bylo co dělat. Horší totiž je, že to nejsou pouze malé děti, většina teenagerů to taky tak děla a bohužel nikdo z nich nedomýšlí důsledky a už vůbec si neuvědomují, že tím vlastně někoho okrádají o peníze. Jedná se totiž o naprosto totožnou kráděž, jako kdyby jste třeba v krámě ukradli rohlík, nebo rovnou mobil či tablet. Ovšem tito lidé vývojáře právě okradli o nemalý zisk, zvlášť když je pirátství rozšířené na takové úrovni, jak ho známe dnes. Když se toto pokusíte pirátovi vysvětlit, začne "okecávačka" že vlastně nikomu nic neukradl, že to dnes dělá každý atp. zkrátka hloupé výmluvy hodné 5ti letého děcka. A právě kvůli takovýmto lidem se PC trh stal a čím dál tím více se pro vývojáře bude stávat méně a méně zajímavějším. V tuto chvíli na scénu přichází Strýček Skrblík, tedy vydavatel, který s prodeji na PC zdaleka není spokojený a uvědomuje si, že pokud chce v této branži přežít a něco vydělat, musí se více zaměřit na konzolový trh a zároveň se mu co nejvíce přizpůsobit.


Proto se tedy hry jako Call of Duty tak dobře prodávají, je to proto, že na vývoji titulu má velké slovo vydavatel a chce se co nejvíce přizpůsobit té, pro vydavatele, správné straně a jak jsme již mohli minulý rok vidět, očividně se mu to vyplácí a nejnovější díl Call Of Duty se stal vůbec nejprodávanějším titulem na herní scéně s jeho 25 miliony prodaných kopií. Activision na tomto titulu "trhnul" neuvěřitelnou 1 miliardu dolarů! Konzolových verzí se prodala většina, tzn. několik milionů, přičemž té PC verze se neprodal ani pouhý milion. Toto je nádherná ukázka dnešního přístupu většiny vývojářů. Je to ovšem logické, pokud chci co nejvíce vydělat, musím se trhu přizpůsobit, v tomto případě tedy konzolovému trhu a mezi námi, kdybych byl na místě hlavy Activisionu, nezachoval bych se odlišným způsobem i přes potencionální obdiv a oblibu počítačových hráčů.

Skrblík říká NE!
Skrblík říká NE!

Ovšem vydavatel by se pochopitelně rád zavděčil všem, ale zkrátka to není možné už jen kvůli již jmenovaným důvodům. Je tu ale ještě jedna věc, kterou musí vydavatel řešit v případě toho, že jeho titul bude multiplatformním.

Tím zásadním problémem je právě zastaralost konzolí, tudíž je jasné, že pokud bude titul multiplatformním, nedočkáme se kdoví jakého grafického zpracování. Většinou se nám naopak dostane titul s průměrnou DX9 grafikou, v horším případě i naprosto neúměrnou náročností ku grafické stránce hry. S tím souvisí i rychlost herního vývoje, o tom ale až za chvíli.

Druhým problémem je zcela odlišná architektura herních konzolí od desktopových systémů, ukrytých v našich plechových miláčcích. Mnohdy právě odlišnost architektur má za následek abnormální náročnost a bugy, které mohou při konverzi z cela odlišné architektury, vzniknout.

Ano je to smutné, ale nevěste hlavu, ne každý vývojář se chová jako Activision. Kupříkladu Polské studio CDPROJEKT, jež stojí za vzniknutím obou dílů úspěšného RPG Zaklínač, který je pouze na PC! V tomto případě vývojáři nebyli omezeni problémy s konverzí a mohli se na obou dílech pořádně vyřádit a taky to podle toho tak vypadá a zvlášť druhý díl Zaklínače se řadí mezi ty graficky nejvyspělejší. Docela se divím tomu, že autoři po prvním díle měli finance na vývoj dílu druhého, ještě k tomu s tak pěkným grafickým zpracováním, ovšem je vidět, že prodeje z pc verze jim nestačí či si chtějí nějaký ten zloty vydělat a podle neoficiálních informací se již pracuje na Xboxové verzi tohoto skvělého RPG.

Určitě si říkáte, proč sakra dělají only PC tituly, když by se jim očividně vyplatilo dělat minimálně tituly multiplatformní, v lepším případě dokonce PS3/Xbox exkluzivity. Tento fakt většinou souvisí s odlišnou architekturou a s minimem zkušeností autorů, co se týče konverze na konzole.

Ovšem nemůžeme přehlížet fakt, že konzolových exkluzivit je vskutku více, než na PC. Pokud bych měl jemnovat namátkově, kupříkladu L.A Noire, Red Dead Redemption či PS3 only exkluzivita, série Uncharted. Tituly podobné již jmenovaným jsou pro vývojáře zlatým dolem, a ještě se k tomu nemusí "piplat" s PC verzí. To se pochopitelně nelíbí nám, PCčkářům a ihned máme na daného vydavatele vroubek a naše zášť vůči konzolím jen nabude na váze.

Herní vývoj no.2

Dostáváme se pomalu, ale jistě ke konci dnešního článku a já vám ještě nesdělil, jak se to vlastně má s tím spomalováním herního vývoje herních konzolí. Mnohokrát bývají konzole PCčkáři proklínány za jejich zastaralost a tím pádem spomalování herního vývoje jako takového. Jak už jsem ale psal, je třeba se na tuto problematiku podívat také z druhé strany a brát celou věc objektivně.

Jak každý jistě ví, na konzolích se toho prodá bezkonkurenčně nejvíce. Pokud by vývojáři žili pouze z PC platformy, jen tak tak by zaplatili vývoj na daný titul, spíše by se vývoj daného titulu ani nezaplatil, a každý vývojář chce logicky alespoň něco vydělat a když nevydělá, je problém a studio by v případě přítomnosti pouze jediné platformy, to jest PC, mohlo klidně zbankrotovat. Potom by Hení vývoj nebyl žádný a na co by nám byli naše natuněné kladélka kdyby na nich nebylo co hrát? Z toho vyplývá, že můžeme za konzole být rádi, jelikož díky nim nějaký herní vývoj stále je a s nástupem nové generace konzolí se zase posune o kus dál. Přesně tohle je celý princip Herního vývoje jako takového. Kdybychom hry poctivě kupovali, vývojáři by se více orientovali na PC trh a vše by mohlo vypadat zcela jinak, v nás prospěch, nikoliv konzolistů. Proto bych vás chtěl poprosit, podpořte vývojáře koupí titulů, které za to stojí a které za to nestojí, nestahujte, jelikož vám za to nestojí. Podpořte vývojáře pro lepší zítřky s kvalitnějšími tituly, podpořte Herní trh jako takový a kdoví, třeba se jednoho dne dočkáme toho, že PC platforma zaujme místo primární platformy pro vývojáře a PC trh se pro ně stane zajímavým.

Já se s vámi loučím a opět se těším na vaše názory a smysluplnou diskuzi...

Tisk
Hodnocení:
( 8.4 / 77 hlasů ) Ohodnoťte článek kliknutím na hvězdičku.
 

Napsat nový komentář

Komentář k blogovému článku Honba za zlatem z konzolového dolu aneb PC platformo sbohem!
Pro psaní musíte být přihlášen.
[+] Smajlíci
:gun: :-) 8-) ;-) :angry: :-D :lol: :dance: :thumbup: :shock: :-( :nah: :lala:
Bela    Tomaso : Niekedy v priebehu tohto mesiaca som tieto čísla googlil pre diskusiu v inom fóre. Pohľadám.Belabela2855    29.5.2011 20:22 Bela

Tomaso : Niekedy v priebehu tohto mesiaca som tieto čísla googlil pre diskusiu v inom fóre. Pohľadám.

Tomaso    Bela: Mohl by si napsat zdroj?Tomasotomaso646    29.5.2011 20:19 Tomaso

Bela: Mohl by si napsat zdroj?

Bela    Zásadné je, že Vernys v závere naznačil opätovný príklon k PC platforme. Dobrým príkladom je mnou spomínaný Crysis. Jednotka bola only PC a predalo sa jej cez 4 milióny (Warhead 1, 5) . Dvojka je multiplatformná a výsledok je taký aký je. Predaje sa zastavili na 1 milióne pre všetky platformy a výsledkom je znižovanie ceny na Amazone. Pritom MP je až 20. v obľúbenosti u Xboxu. ;-)Belabela2855    29.5.2011 20:12 Bela

Zásadné je, že Vernys v závere naznačil opätovný príklon k PC platforme. Dobrým príkladom je mnou spomínaný Crysis. Jednotka bola only PC a predalo sa jej cez 4 milióny (Warhead 1, 5) . Dvojka je multiplatformná a výsledok je taký aký je. Predaje sa zastavili na 1 milióne pre všetky platformy a výsledkom je znižovanie ceny na Amazone. Pritom MP je až 20. v obľúbenosti u Xboxu. ;-)

prudislav    Viliem: Digitální distribuce započítány nejsou protože např. steam si prodeje nechává jenom pro sebeprudislavprudislav2366    29.5.2011 20:10 prudislav

Viliem: Digitální distribuce započítány nejsou protože např. steam si prodeje nechává jenom pro sebe

prudislav    a k CoDu by mě zajímaly PC prodeje kdyby steam zveřejnil prodeje (u Steamworks hry podle mě nemá smysl kupovat krabičku)prudislavprudislav2366    29.5.2011 20:09 prudislav

a k CoDu by mě zajímaly PC prodeje kdyby steam zveřejnil prodeje (u Steamworks hry podle mě nemá smysl kupovat krabičku)

Pro-Sek    Dal jsem Ti desítku, nicméně, konzole mi nesmí do bytu.Pro-Sekpro-sek5028    29.5.2011 20:08 Pro-Sek

Dal jsem Ti desítku, nicméně, konzole mi nesmí do bytu.

Viliem    Mě by jen zajímalo, jestli mezi ten milion PC CoD je započítaná i digitální distribuce.Viliemviliem3485    29.5.2011 20:07 Viliem

Mě by jen zajímalo, jestli mezi ten milion PC CoD je započítaná i digitální distribuce.

Stixxy    Jedno ale nechápu, vždyť na konzolích se taky pirátí, neznám nikoho, kdo by neměl na PSP či Xbox360 flash, tak proč to není vidět? Jinak pirátství odsuzuji a kupuji, ale tohle mi přijde divné :)Stixxystixxy2230    29.5.2011 20:07 Stixxy

Jedno ale nechápu, vždyť na konzolích se taky pirátí, neznám nikoho, kdo by neměl na PSP či Xbox360 flash, tak proč to není vidět? Jinak pirátství odsuzuji a kupuji, ale tohle mi přijde divné :)

prudislav    sice s některými pasážemi nesouhlasím ale i tak pěkný článekprudislavprudislav2366    29.5.2011 20:06 prudislav

sice s některými pasážemi nesouhlasím ale i tak pěkný článek

Trololol    Súhlasím s autorom. Je to smutné, že na PC vychádza čoraz menej hier. A aj hry čo vyjdú, maju aktiváciu ktorá ma ako kupcu len spomaľuje. :(Trolololtrololol6742    29.5.2011 20:01 Trololol

Súhlasím s autorom. Je to smutné, že na PC vychádza čoraz menej hier. A aj hry čo vyjdú, maju aktiváciu ktorá ma ako kupcu len spomaľuje. :(

vernys    @Bela a Tomaso Díky, už opravenovernysvernys1495    29.5.2011 20:00 vernys

@Bela a Tomaso Díky, už opraveno

DYSMO   1x   Souhlasím z autorem tohoto článku. Teď hraju na svém PC Zaklínače 2, je to excelentní hra, ale ze začátku jsem díky problémům s ativací a td. nadával jak je možné že si koupím originál a jsou s tím takové problémy.
Musím se přiznat že jsem i majitelem PS3 a v jednu chvíli jsem si říkal zlatej Ps3 šoupneš to tam a už to jede. To je jedna z výhod konzolí. Ale hraní na PC má pro mě stejně pořád větší kouzlo. I přes všechny ty problémy okolo.
DYSMOdysmo4466
    29.5.2011 19:59
DYSMO

Souhlasím z autorem tohoto článku. Teď hraju na svém PC Zaklínače 2, je to excelentní hra, ale ze začátku jsem díky problémům s ativací a td. nadával jak je možné že si koupím originál a jsou s tím takové problémy.
Musím se přiznat že jsem i majitelem PS3 a v jednu chvíli jsem si říkal zlatej Ps3 šoupneš to tam a už to jede. To je jedna z výhod konzolí. Ale hraní na PC má pro mě stejně pořád větší kouzlo. I přes všechny ty problémy okolo.

Bela    Vernysy kvalita ako vždy, takže u mňa zase 10. Ale k článku. Prekvapilo ma pri výpadku PS-ka väčšie pochopenie a solidarita PC ako konzolistov, takže trecie plochy nie sú také jednoznačné. Multiplatformný titul nie je vždy terno, ako sa EA snáď presvedčilo pri Crysis2. A keď už tak samostatný PC port. PC si vývoj zaplatia aj napriek w...zu. A len tak na okraj CoD BO sa predalo cca 25 miliónov.Belabela2855    29.5.2011 19:55 Bela

Vernysy kvalita ako vždy, takže u mňa zase 10. Ale k článku. Prekvapilo ma pri výpadku PS-ka väčšie pochopenie a solidarita PC ako konzolistov, takže trecie plochy nie sú také jednoznačné. Multiplatformný titul nie je vždy terno, ako sa EA snáď presvedčilo pri Crysis2. A keď už tak samostatný PC port. PC si vývoj zaplatia aj napriek w...zu. A len tak na okraj CoD BO sa predalo cca 25 miliónov.

Tomaso    Zajímal by mě kdesi sebral, že se BO prodalo 12 mega? [ odkaz ] - a to jsou je krabičky. Jinak je tam pár částí se kterými se nestotožňuji, ale zase oceňuju objektivní pohled na věc. Dobrá práce.Tomasotomaso646    29.5.2011 19:42 Tomaso

Zajímal by mě kdesi sebral, že se BO prodalo 12 mega? [ odkaz ] - a to jsou je krabičky. Jinak je tam pár částí se kterými se nestotožňuji, ale zase oceňuju objektivní pohled na věc. Dobrá práce.

SweetL.c.King    pekne :lala:SweetL.c.Kingsweetlcking6381    29.5.2011 19:32 SweetL.c.King

pekne :lala:

Amahara    Jsou tam pasáže, se kterými nemůžu stoprocentně souhlasit a je třeba dodat, že na marketing dnešních her padnou opravdu horentní sumy, ale jinak je to vynikající článek a za mně jasná desítka :lala: .Amaharaamahara5002    29.5.2011 19:14 Amahara

Jsou tam pasáže, se kterými nemůžu stoprocentně souhlasit a je třeba dodat, že na marketing dnešních her padnou opravdu horentní sumy, ale jinak je to vynikající článek a za mně jasná desítka :lala: .

Parad!se    Konečně PC/konzolový článek s kterým se dá souhlasit... jelikož někteří PC uživatelé (spíše většina) sou dementi co si hry nekoupí, ale nadávají, že pro PC toho vývojáři moc nedělají... Crysis 2 mohl být čistě PC titul nebýt warezáků a našlo by se jich určitě více. . BTW někde sem četl, že PC tým Treyarchu má pouze 6 lidí! ! Tohle je ovšem záležitost vydavatele, kterému se prostě víc lidí nevyplatí. A nadávat budeme komu? Zase těm co si PC hry prostě nekupují...Parad!separadse1704    29.5.2011 18:54 Parad!se

Konečně PC/konzolový článek s kterým se dá souhlasit... jelikož někteří PC uživatelé (spíše většina) sou dementi co si hry nekoupí, ale nadávají, že pro PC toho vývojáři moc nedělají... Crysis 2 mohl být čistě PC titul nebýt warezáků a našlo by se jich určitě více. . BTW někde sem četl, že PC tým Treyarchu má pouze 6 lidí! ! Tohle je ovšem záležitost vydavatele, kterému se prostě víc lidí nevyplatí. A nadávat budeme komu? Zase těm co si PC hry prostě nekupují...